maanantai 16. kesäkuuta 2014

Tallinnan kosmetiikkatarjonta ja alehurjastelut

Kävin viime viikon tiistaina päiväristeilyllä Tallinnassa. Maissaoloaikaa oli vajaa neljä tuntia (laiva myöhässä), niin tein vain täsmäiskuja Tallinnan Stockmannille, Kaubamajaan Viru keskukseen ja Rimi -supermarketiin.

Virolaiset käyttävät selvästi paljon enemmän kosmetiikkaa kuin suomalaiset. Se näkyy merkkien ja tuoteryhmien valikoiman laajuutena. 


Lyhyt kosmetiikkasanasto:

ilu= kauneus
ilusalong = kauneushoitola
looduskosmeetika = luonnonkosmetiikka 
näo- ja kehahooldus = kasvojen - ja vartalonhoito
dekoratiivkosmeetika = meikit
juuksehooldus = hiustenhoito
lõhnatuba = "tuoksuhuone"
küünehooldus = kynsienhoito


Kaubamaja

Listan Kaubamajalla myydyistä kauneudenhoitobrändeistä löydät täältä.

Kaubamajan tuoksuosasto on tutustumisen arvoinen. Siellä on kaikki tutut ja vähän vieraammat selektiiviset sarjat, mutta laaja valikoima täysin minulle tuntemattomia sarjoja.

Kaubamajan tuoksumerkit:

Agent Provacateur, Amouage, Annick Goutal, Atelier Cologne, Biehl, Comme des Garcons, Creed, Eisenberg, Esteban, Etro, Humiecki&Graef, Juilette Has a Gun, Keiko Mecheri, Maison Martin Margiela, Montale, Penhaligon, Pineider, Puredistance, Rance, Serge Lutens, SHAIK, Tiziana Terenzi, Xerjoff, Yes for Love

Aigner, Anna Sui, Antonio Banderas, Balanciaga, Baldinini, Beckham, Bentley, Betty Barclay, Beyoncé, Blumarine, Boucheron, Britney Spears, Bruno Banani, Burberry, Bvlgari, Cacharel, Calvin Klein, Carolina Herrera, Cerruti, Chanel, Charriol, Chloe, Clinique, Cristina Aguilera, Davidoff, Diesel, Dior, DKNY, Dolce & Gabbana, DSQuared, Elie Saab, Elizabeth Arden, Ermenegildo Zegna, Escada, Estée Lauder, Feraud, Ferragamo, Ferrari, Ferre, GAP, Giorgio Armani, Givenchy, Gucci, Guerlain, Guess, Hermes, Hugo Boss, Iceberg, Issey Miyake, Ivoire Balmain, J. Del Pozo, Jaguar, James Bond, Jean Paul Gaultier, Jimmy Choo, John Galliano, John Richmond, John Varvatos, Juicy Couture, Just Cavalli, Justin Bieber, Katy Perry , Kenzo, Lacoste, Lady Gaga, Lalique, Lamborghini, Lancome, Lanvin, Laura Biagiotti, Love Love , Madonna, Marc Jacobs, Marina de Bourbon, Mexx, Mercedez- Benz, Mont Blanc, Moschino, Naomi Campbell, Narciso Rodriguez, Nina Ricci, Paco Rabanne, Playboy, Pommelato, Prada, Puma, Roberto Cavalli, S.T. Dupont, Salvador Dali, Sergio Tacchini, Sex and the City, Shakira, Shiseido, Sisley, STR 8, Swarovski, Thierry Mugler, Tommy Hilfiger, Trussardi, Valentino, Van Cleef & Arpels, Versace, Victor&Rolf, YSL


Lähde

Tarkoituksenani oli ostaa Too Facedin Shadow insurence luomivärin pohjustus, mutta Too Faced ilmeisesti jää kokonaan pois valikoimista, kun siellä oli vain yksittäisiä tuotteita jäljellä alennuksessa.

Aiemmin olen viettänyt paljon aikaa Kaubamajan kynsilakkavalikoiman lumoissa. Nyt yritän vähän karsia varastoani, niin en tehnyt sieltä mitään löytöjä. Olisin halunnut ostaa myös Terre d´Oc luonnonkosmetiikkasarjan tuotteita, mutta valikoima oli niistä hyvin pieni, ja pääasiallisesti niistä oli myynnissä vain vanhoja pakkauksia. Suomessa uusia pakkauksia oli myynnissä jo viime syksynä... Luonnonkosmetiikkaa Kaubamajassa on hyvin paljon enemmän kuin suomalaisissa tavarataloissa. Siellä ne ovat myös esillä hyvin kauniisti.

The Balm kosmetiikkaa myydään myös Kaubamajassa. Nämä olisivat hauskoja lahjoja ja pikkutuliaisia kavereille, pakkaukset ovat niin valloittavia.


Stockmann

Listan Tallinnan Stockmannin kosmetiikkabrändeistä löydät täältä.
Listasta puuttuu joitakin, kuten  Natura Siberica. Olen kuullut siitä paljon kehuja.

Kosmetiikkaosasto on jaettu muutamaan osaan:
 selektiivinen
 kampaamotuotteet
 semiselektiivinen-kynsienhoito - tarvikkeet (siveltimet, meikkipussit yms)
 päivittäiskosmetiikka - luonnonkosmetiikka

 Selektiivinen kosmetiikkaosasto on kattava. Edustettuna on kaikki samat merkit kuin Suomessa, mutta monia sellaisiakin, joita ei Suomesta saa.  Luonnonkosmetiikkaosasto ei ole valtava, mutta siellä on paljon mielenkiintoisia merkkejä, joita en ole Suomessa nähnyt.



Tallinnan Stockmannilta mukaani lähti kaksi ihanaa soijavahasta tehtyä tuoksukynttilää. Kynttilöiden tuoksut ovat peräisin eteerisistä öljyistä. Soijavaha palaa pitkään, ja tasaisesti, kynttilän keskelle ei jää hassua kuopaa, vaan pinta pysyy ihanan tasaisena, vaikka kuinka kynttilää polttaisi. Kynttilän hinta Tallinnassa on vajaa 8 euroa, hinta Suomessa reilut 13 euroa. 

Ostin myös syväpuhdistavan kasvojenpuhdistusöljyn. Se poistaa hyvin tehokkaasti meikit ja liat kasvoilta, eikä jätä kasvoja kiristäväksi. Sopii kaikille ihotyypeille. Pakkauksen mukana tulee tuo sininen pesusieni. Hinta Tallinnassa alle 7 euroa, hinta Suomessa noin 9 euroa.


Alennusmyynnit

Toisilla mopo keulii tai lapanen karkaa käsistä. Minä olen laittanut itseni kotiarestiin ja rangastukseksi terotin sormeni uuden meikkikynän teroittimella sekä teen erilaisia katumusharjoituksia. Löytöni Stockmannin alennusmyynneistä torstaina ja perjantaina:


Näin Sonian blogissa Tyttö ilman helmikorvakorua ihanat kuvat, missä suloinen kissa haukkasee kosmetiikkapaketteja. Ajattelin kutsua kissani kuvausavuksi, vähintään näyttämään söpöltä ja kiinnostuneelta. Thanks for nothing!


Ja siitä haukotuksesta en sitten saanut kuvaa...

keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Kosmetiikan markkinointi ja mainonta

Kosmetiikkamainontaa koskevat tietysti samat mainnonnan säännöt. Silti kosmetiikkamainonta tuntuu hyvin petolliselta. Rajoja venytellään, ja joskus jopa hyvinkin törkeästi. Koska mainontaa rajoittavat itsesäätelyohjeet, ei mainontaan yleensä puututa ollenkaan, ellei siitä valiteta.



- Kuluttajasuojalain markkinointisäädös pyrkii takaamaan, että mainonnasta saataisiin ostopäätöksen mukaan olennainen, totuudenmukainen tieto, jolloin kuluttaja voi vertailla eri tuotteita keskenään

- Kaupallinen kehuminen on sallittua, mutta se täytyy selkeästi erottaa tosiasiaväittämistä. Kaupallisia väittämiä voisi olla esim. tuote antaa kasvoille kesän hehkua, tai tuote hoitaa ihoa.

- Tosiasiaväittämät pitää pystyä todistamaan. Esimerkiksi jos luvataan 100% terveemmät hiukset, täytyy selkeästi ilmoittaa millaiseen otantaan ja  tutkimukseen tulos perustuu. Tosiasiaväittämät lupaavat jotain konkreettista. Tosiasiaväittämiä voi olla myös: kaksi kertaa tuuheammat hiukset, silottaa ryppyjä tai sisältää salisyylihappoa.


Tuotetestit

- Objektiivisuus
- Testiryhmän koko, luonne ja tulosten yleistettävyys
- Kliiniset testit, clinical tests: vapaaehtoiset koehenkilöt, valvotut olosuhteet, asiantuntija arvioi tulokset, luotettavia tuloksia pienemmälläkin koeryhmällä
- Tosiasiaväittämän tueksi on ilmoitettava: tutkimus, tutkimuksen luonne, arvionti (itsearvionti vai muu), testiryhmän koko ja mistä löytää lisätietoja (esim. nettiosoite)

Vertailu
- Kun käytetään superlatiivia, verrataan aina kilpaileviin tuotteisiin
- Vertailun on oltava asiallista, puolueetonta ja totuudenmukaista
- Mainostaja on vastussa yksittäisen henkilön lausumisista


Vastuullisen markkinoinnin periaatteet, itsesäätelyohjeet:
 - Mainonnan rehellisyys
- Väittämien totuudennäyttö
- Kuvan rehellisyys
- Suositukset ( yksityishenkilön suositus / asiantuntijan suositus)
- Mainonnan ympäristönäkökohdat
- Kokonaisvaikutelma ( symbolit, sertifikaatit yms)

Sosiaalinen vastuu

- Hyvien tapojen noudattaminen
- Ei syrjintää
- Ei saa olla loukkaava
- Ei saa käyttää taikauskoisuutta hyväksi
- Ei saa sisältää väkivaltaa
-  Ei saa pelotella
- Ei saa halventaa
- Ei saa käyttää herkkäuskoisuutta ja kokemattomuutta hyväksi (lapset, vanhukset...)
- Pitää huomioida turvallisuus ja terveys
- Ihmisarvon kunnioitus

Harjaanjohtava mainonta

- Jos testitulokset ovat epäilyttävän isolla tai pienellä mainittuna, saattaa mainonnassa olla koira haudattuna



Kosmetiikassa harhaanjohtavaa ja ei- hyväksyttyä mainontaa ovat esimerkiksi:
- Ripsivärimainoksissa tekoripsien käyttö
- Hiuslisäkkeiden käyttö hiustuotemainoksissa, kuten tuuheuttavat shampoot
- Käsitellyt "ennen - ja jälkeen" kuvat

Sallittua kuitenkin on:
- Meikkaus ja stailaus
- Tekoripset muissa kuin ripsivärimainoksissa
- Hiuslisäkkeet muissa kuin hiusmainoksissa
- Tekokynnet kynsilakkamainoksissa


 Kuvankäsilletyssä kiellettyä:
- Ryppyjen siloittaminen ryppyvoidemainoksissa
- Raitojen ja kiillon lisääminen hiuksiin
- Lentelevien hiusten poistaminen, jos se on mainostetun tuotteen vaikutus (sähköisyyttä vähentävä)

Kuvankäsittelyssä sallittua:
- Valotuksen tai vastaavan korjaaminen
- Ihovirheiden poistaminen
- Lentelevien hiusten poistaminen muissa kuin aiemmin mainitussa tilanteessa



Suurin inhokkini on Clearasilin televisiomainokset. Niissä yleensä noin 14 -vuotiaalle tytölle tai pojalle tulee yksi finni, jonka takia he järkyttyvät syvästi, eivätkä uskalla mennä treffeille. Sitten he käyttävät jotakin Clearasilin tuotetta, ja finni on iltapäivän aikana kadonnut. Katso esimerkkinä tämä.
Olenko ainoa, jonka mielestä tässä on jotan väärin? Minusta niissä käytetään herkkäuskoisuutta hyväksi, ja pahennetaan muutenkin herkässä iässä olevien itsetuntoa.

Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä kosmetiikan mainonnasta, ja erityisesti niistä, jotka ovat epäilyttäviä tai onnistuneita.

perjantai 6. kesäkuuta 2014

Lontoo: ostokset ja ostosvinkit


Vietin ihanan miniloman Lontoossa viime viikolla. Kävelimme neljässä päivässä yli 50 km, ehdimme nähdä vaikka mitä nähtävyyksiä ja shoppailin oikeen urakalla. Ja tekee mieli mennä sinne heti takaisin...





Ostin vihdoin sen himoitsemani Guerlainin kesäpunan Rose Grenat (ja kaupanpäällisenä La petite Robe noire Couture tuoksunäyte). Kynsilakat vasemmalta oikealle: All Hail the Queen, Princes Gardens,Portobello Gardens, Westboure Gardens ja Daisy Lane. butter LONDON on ihana sarja, kun kaikki nimet ovat Lontoon slangia tai viittaavat johonkin ajankohtaiseen asiaan Lontoossa ( esim. kuninkaalliset häät No More Waity Katie). Nails Inc merkin lakkojen nimet sen sijaat ovat kaikki paikkoja Lontoossa tai ihan katujen nimiä. Kummallakin merkillä on hyvin uniikkeja sävyjä ja koostumuksia. Lakat ja Guerlain puna ovat Selfridgesistä. Valitettavasti tuo sininen glitterlakka on viallinen, ja korkki on sisältä rikki. Minulla on kiire käyttää sitä, ennen kuin se kuivuu pulloon.

Urban Decayn väritön huultenrajaus oli pitkään mietinnässä. Sen taisin ostaa House of Fraserilta.


Helsinki -Vantaalta ostin tämän Guerlainin sesonkituoksun Terracottan. Se on tehty juhlistamaan Terracotta -sarjan 30 -kymppisiä. Heathrowlta mukaan lähti YSL Parisienne. Siitä olenkin haaveillut todella kauan.


Bootsista ostin vain matkakokoisia tuotteita, Soap & Gloryn käsivoiteen ja Ted Baker Body Wash, Body Lotion ja Body Scrub. Näyttivät niin söpöiltä.


Minun oli tarkoitus ostaa 2-3 Samparia Marks & Spenceriltä. Vasemmalla ostokset ja oikealla kaupanpäälliset. Hups...


Nämä ovat positiiviset yllättäjät. Helsinki -Vantaalta mukaani tuli myös Dior Addict Fluid Stick sävy Wonderland (nimellä ei tietenkään ole tekemistä sävyvalinnan kanssa, ei). Odotin sen olevan hyvin kuivattava ja huulilakkamainen, mutta se on silti enemmän hyvin pigmenttinen huulikiilto. Mutta ei yhtään liian tahmainen, vaan ihan huipputuote.

Benefitin the POREfessional tuli Elle -lehden mukana, ja olen nyt käyttänyt sitä primerina. Olen ihan rakastunut siihen! Tuoksu on ihana, ja se sopii minulle niin hyvin. Täytyy varmaan tilata sellainen.

Liberty

Lopuksi vielä vinkkejä Lontoon kosmetiikkakauppoihin:

1. Liberty (Kuvassa)
- Valloittava tavaratalo. Siellä on paljon hyvin erikoisia merkkejä myynnissä, mutta myös selektiivistä kosmetiikkaa ( esim. Shu Uemura). Hajuvesiosastolta voi tehdä hyviä paikallisia löytöjä.

2 .Harrod's
 - Hajuvesiosasto on taivaallinen ja valtava! Kosmetiikkaosastolla on edustettuna hyvin paljon selektiivisiä merkkejä, myös paljon sellaisia, joita ei saa Suomesta.

3. Boots
- Löytyy melkein joka korttelista. Siellä on laajat valikoimat päivittäiskosmetiikkaa ja semiselektiivistä. Tähtimerkkeinä esim. Benefit ja Soap & Glory.

4.  Superdrug
- On vähän samankaltainen Boots -ketjun kanssa. Hyvin samantyylinen valikoima, esimerkkejä brändeistä: Nicole by OPI, Models own, Barry M

5. Marks & Spencer
- Bliss, Diego Dalla Palma, Downton Abbey (hitsi, missasin DA kosmetiikan), Sampar ja Shay & Blue

6.  House of Fraser
- NARS, Urban Decay, Shu Uemura, Deborah Lippmann, Nails Inc, Jo Malone...

7. Debenhams
- Selektiivistä ja luonnonkosmetiikkaa. Edustettuna esim. Urban Decay, Diego Dalla Palma, MAC, Philosophy, Benefit ja Bobbi Brown

8. John Lewis
- NARS, Revlon ja aika lailla ne samat selektiiviset merkit mitä Suomesta saa.

9. Selfridges& Co
-Ciate, Nails Inc, NARS, Urban Decay, Deborah Lippmann, butter LONDON, Crème de la mer, Jo Malone, Shu Uemura... Selfridges onyksi suosikkitavarataloistani.

Vielä muutamia brändejä, joita kannattaa etsiä:

maanantai 2. kesäkuuta 2014

Tuoksutapahtuma osa 2: Ambré ja tuoksutreffit

Pari viikkoa sitten sunnuntaina tutustuimme Ambré -tuoksuihin. Meillä oli lauantain kokoonpanon lisäksi kaksi uutta tuoksuttelijaa Tuoksufoorumin puolelta. 



Ambré -tuoksuja ei kannata sekoittaa meripihkaan.  Vanha kunnon ambra oli ennen valaanoksennuksesta saatu tuoksuraaka-aine. Jos valaan vatsaan joutuu jokin sopimaton terävä esine, valas kehittää sen ympärille sellaista ambra -limaa suojaksi, jonka se sitten oksentaa ulos. Löllykkä sitten rantautuu maihin, ja joku joskus keksi, että se tuoksuu ihanalta hajuvesissä. Nykyään ambra on onneksi synteettistä, ja ambré - tuoksuissa ambroilla tarkoitetaan usein hartseja, balsameita ja pihkoja ylipäätään.

Ambré on tuoksuluokka F, ja ne mielletään itämaisiksi tuoksuiksi. Jotta menisimme vielä enemmän sekaisin, kaikki ambrét eivät kuitenkaan ole itämaisia. Tunnetuin itämainen ambré -tuoksu lienee Guerlainin klassikko Shalimar.

Guerlain Shalimar


Tutustuimme jälleen 18 eri tuoksunuottiin, jotka ovat tyypillisiä ambré -tuoksuissa.

1. Tolubalsami on hieman savuisen tuoksuinen pihka
2. Labdanum on Cistus - pensaan mahlasta saatu hartsi
3. Bentsoiini sisältää vaniliinia
4. Iso E Super on synteettinen molekyyli, joka taipuu moneen
5. Madagaskarin vanilja eli "aito vanilja". Se korvataan usein synteettisellä etyylivaniliinilla
6. Eugenolia on neilikassa, eli Eugenolista saadaan siis aika neilikkainen tuoksu.

1-6 on PP Perfumesin esimerkki ambré - pohjasta.  Tuoksuttelimme tätä pohjaa 1-6 yhdistettynä sekä 7-12 ja erikseen 13-18 tuoksuaineiden kanssa.

7. Jasmin Pays, sekoitus eri jasmiineja
8. Mirha, vähän aniksen ja suitsukkeiden tuoksua muistuttava hartsi.
9. Mandariini
10. Neilikka
11. Turkin ruusu
12. Cinnamalkoholi eli kanelialkoholi


13. Ambrette Liquide on kiinanruusun siemenistä tehty kasviperäinen myski. Toimii fiksatiivina
14. Ambroxan vastaavanlainen Iso E Superin kanssa
15. Tähtianis
16. Nerol (ei siis sama kuin neroli). Tätä löytyy mausteyrteistä, kukista ja se on vihreä molekyyli.
17. Pelargonia
18. Kumariini




Minusta ambré - tuoksut ovat hyvin miellyttäviä. Pidin melkein kaikista tuoksunuoteista erikseenkin. Koen nyt ymmärtäväni paremmin omaa tuoksutyyliäni, ja sitä minkälaiset tuoksut minulle sopivat. On vähän eri asia mistä tuoksuista pidän, ja mitkä minulle sopivat. Esimerkiksi minusta raikkaat tuoksut ovat myös miellyttäviä, mutta eivät minun tyylisiäni. Sakari Penttinen selvensi minulle hyvin tämän toteamalla, etteivät kylmän raikkaat tuoksut välttämättä toimi kylmän vaalean ihoni kanssa. Olen siis jo tätä tiedostamatta etsinyt iholleni lämpimämpiä makeita tuoksuja. Nyt voin tämän faktan tietäen keskittyä paremmin metsästämään minulle sopivia vaihtoehtoja.

Lounaustauon jälkeen palasimme tuoksutreffeille, johon oli tullut pari osallistujaa lisää tuoksufoorumilta. Teemana treffeillä oli Guerlainin tuoksut. PP Perfumes teki Guerlainin omaa tuoksupohjaa La Guerlinadea jäljittelevän sekoituksen. Tuoksuttelimme myös rohkeana sivettiä ( se alunperin kissan rauhasesta saatava kamala haju). Odotin sitä melko kauhulla, mutta kissanomistajana se ei ollutkaan niin vieras ja puistattava, vaan pikemminkin se haju, joka valitettavan usein on kotona toivottamassa tervetulleeksi kissan henkilökunnan.

Kehotuksena oli ottaa mukaan oma lempituoksu. Itse toin Guerlainin La petite Robe noiren. Tuoksufoorumin porukka sen sijaan oli tuonut mukanaan noin muovikassillisen lempituoksujaan. Käytin treffistä suurimman ajan tutustumalla heidän tuoksuihinsa. Suurin osa oli minulle täysin vieraita merkkejä, pääasiallisesti pienempiä niin kutsuttuja niche -merkkejä. Nichellä tarkoitetaan tässä tapauksessa yrityksiä, jotka eivät tavoittele massamarkkinoita, vaan yksittäisiä kuluttajia, jotka haluavat jotain tavallisesta ja kaupallisesta poikkeavaa.

Oli erittäin mukavaa tavata tuoksuharrastajia. Minulle syvällisempi tuoksujen tutkiskelu on niin uusi asia, että oli hyvin mielenkiintoista kuulla muiden ostokäyttäytymisestä, suosikkituoksuista ja tuoksuhistoriasta. Vaikka minun makuni on vieläkin hyvin kaupallinen, tulen varmasti tutustumaan erilaisiin niche -tuoksuihin. Sekä tuoksutapahtumat että tuoksutreffit olivat hyvin ainutlaatuisia tilaisuuksia, joita ei saisi jättää käyttämättä. Erityisesti kosmetiikka-alan opiskelijana tämä oli hyvin kattava ja silmiä avaava paketti.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...