maanantai 24. maaliskuuta 2014

Koulu: Syksy 2013

Ihan ymmärrettävistä syistä erityisesti ammattikorkeakoulussa on ensimmäisenä vuonna vähän helpompia kursseja, kuten esimerkiksi valmentavia kursseja. Monesti myös kurssit pohjustavat alaa ylipäätänsä, käsittelevät oppimismenetelmiä tai atk -perusteita.
Me teimme paljon ryhmätöitä viime syksynä. Sellaisella yleisellä kurssilla kuin Ammatillinen kuva, teimme jopa neljä ryhmätyötä.

Ensimmäisenä meille annettiin ryhmätyö, jossa tarkoituksena oli mennä puhumaan johonkin työelämään mitä itse halusi kauneudenhoitoon liittyvää. Monet menivät kertomaan meidän koulutusohjelmasta tai ihonhoidosta esimerkiksi kouluihin. Minun ryhmänikin halusi puhua ihonhoidosta, mutta me valitsimme vähän rohkeamman kohderyhmän.

 Kävimme puhumassa erään jalkojenhoitotuotteisiin erikoistuneen maahantuojan asiakasillassa aikuisen ihon hoidosta. Yleisömme koostui pääasiassa jalkojenhoidon ammattilaisista. Mukana oli myös kaksi kosmetologiopiskelijaa. Yllätyimme, että kohderyhmästä huolimatta, eniten kiinnostusta herätti kasvojen puhdistus. Kasvoveden käyttö ja kosmetiikan raaka-aineet olivat myös suosittuja aiheita. Työni puolesta olen huomannut saman asiakkailla. Olen myös työssäni ollut tilanteessa, jossa olen neuvonut bisnesrouvalle vanulappujen köyttöä.  Pohdimme ryhmässämme tätä asiaa siten, että meidän sukupolvemme on oppinut kauneudenhoitoa vanhemmiltaan ja mediasta hyvin paljon. Mutta mistä meidän vanhempamme ovat oppineet kauneudenhoitoa? On täysin ymmärrettävää, että jotkut perusasiat voivatkin olla niitä eniten hämärän peitossa olevia.

Toinen ryhmätyömme oli tutustua kauneudenhoitoon eri historiallisina aikoina. Jokaisella ryhmällä oli oma aikakausi muinaisesta Egyptistä lähes nykyaikaan asti. Minun ryhmäni onnistui nappaamaan lemppariaikakauteni, 1900-1920 -luvut. Pukeuduimme esitykseen vähän teemaan sopivasti, soitimme jazz- musiikkia, näytimme Power Point -esityksessä ainoastaan kuvia samalla, kun kerroimme aiheestamme. Minusta se oli hyvin onnistunut työ ja hyvin mieluinen.


Hauskin toteutus oli havainnointitutkimuksessamme. Saimme valita itse täysin aiheen, jossa oli tarkoitus rajata tutkittavat henkilöt ja tutkittava aihe tarkkaan, tehdä hypoteesi ja arvioida tutkimuksen paikkaansapitävyyttä. Monet tutkivat esimerkiksi huulipunan käyttöä kahvilassa tai kampauksia.

Luokkakaverini sai mainion idean, me tutkimme luokkatovereitamme ja heidän mukana kuljetettavaa kosmetiikkaa. Kiersimme muutamana päivänä koululla pyytelemässä luokkakavereitamme ottamaan käsilaukusta pois kaikki kosmetiikkatuotteet ja pyysimme saada kuvata ne. Teimme niistä sitten tilastoja, mitä tuotteita oli eniten, mikä kaikkien keskiarvo. Hypoteesimme oli kuitenkin väärä. Estenomiopiskelijoilla ei ollut ihan niin paljon kosmetiikkaa mukana kuin mitä odotimme.


Viimeinen ryhmätyö tällä kurssilla oli niin sanottu iho - ja hiustehtävä. He, jotka ovat kampaajia tekivät työn ihosta ja kosmetologit tekivät hiuksista. Ylioppilaita oli tietysti kummissakin ryhmissä. Minun ryhmäni teki työn kampauksien historiasta. Aihe oli mitä mainion, mutta aihe turhan laaja. Olisi kannattanut rajata sitä tarkemmin.



Tulen erittelemään tulevaisuudessa asioita, joita olen oppinut näitä tehtäviä tehdessäni.


Liiketalouden suunnittelu -kurssilla perehdyimme yrityksen perustamiseen, strategiaan, segmentointiin ja muihin perusasioihin aina kauneusalan näkökulmasta. Päätyönämme kurssilla oli kauneusalan yrityksen portfolion luominen. Pääasiallisesti teimme siis työt suurista maahantuojista, kuten minun ryhmäni Berner Oysta.

Kävin syksyllä kemian valmentavia opintoja, ja varsinainen kemian kurssikin ehti alkaa ennen joulua. Kemiaa olin viimeksi opiskellut 2007 syksyllä, joten pieni kertaaminen oli hyväksi. Onneksi olen aina ymmärtänyt kemiaa hyvin. Ongelmana on enemmänkin suuren määrän tietoa ulkoa muistaminen. Minä olen kuitenkin enemmän kemiaihmisiä kuin liiketalousihmisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...