perjantai 14. maaliskuuta 2014

Kosmetiikan määrittely ja jaottelu

Olen perusteellinen, ja määrittelen mitä on kosmetiikka ja mihin sen voi jakaa.

Kosmetiikalla tarkoitetaan ainetta tai seosta, joka on tarkoitettu ihmiskehon ulkoisien osien puhdistamiseen, ulkonäön muuttamiseen, tuoksun muuttamiseen ja suojaamiseen. Kosmetiikkaan kuuluu meikkien lisäksi myös suuhygieniatuotteet, deodorantit, aurinkovoiteet jne. Monelle tämä on varmasti täysin päivän selvä asia, mutta itseasiassa monissa muissa maissa luokitellaan lääkkeiksi samat tuotteet, jotka ovat meillä kosmetiikkaa. Esimerkiksi Amerikassa aurinkovoiteet ovat lääkkeitä. Suomessa kosmetiikan määritelmä on siis paljon laajempi.

Kosmetiikan luokitellaan neljään pääryhmään:

1.Sarjakosmetiikka
- semiselektiivinen kosmetiikka (hinnat n. 10 -30 euroa)
- selektiivinen kosmetiikka (hinnat n. 30-70 euroa)
- luksuskosmetiikka (hinnat n. 80-200 euroa)

2.päivittäiskosmetiikka
3. naisten ja miesten tuoksut
4.kampaamotuotteet


Olen aika monipuolinen kosmetiikan kuluttaja. Käytän selektiivistä, semiselektiivistä ja päivittäiskosmetiikkaa sekä luonnonkosmetiikkaa, milloin mikäkin tuntuu parhaalta. Värikosmetiikassa suosin enimmäkseen selektiivistä kosmetiikkaa pääasiassa vain pakkauksen tuoman luksuksen vuoksi. Meikkipohjassa yhdistän semiselektiivistä ja selektiivistä tuotteiden ominaisuuksien mukaan. Ihonhoitotuotteeni sen sijaan ovat päivittäiskosmetiikkaa ja luonnonkosmetiikkaa.

Kosmetiikan kulutus Suomessa

Keskivertokuluttaja Suomessa käytti kosmetiikkaan rahaa vuonna 2012  noin 170 euroa. Täytyy sanoa, että joku pärjää hyvin vähällä, koska minun rahankäyttöni varmasti kompensoi tuota summaa. Kosmetiikan kulutus on noussut tasaisesti huonosta taloustilanteesta huolimatta. Kosmetiikan alan opiskelijana ja myyjänä olen tietysti tästä hyvin tyytyväinen. Tämä ala ei ole ihan heti kuolemassa sukupuuttoon.

Kosmetiikkamyynnin jakautuminen Suomessa 2012. Lähde: Teknokemian Yhdistys ry 


Suomessa kosmetiikkamarkkinat ovat meikkijohtoisia, toisin kuin muualla Euroopassa, jossa myydään eniten tuoksuja. Huomaan tämän ihan omastakin ostokäyttäytymisestä. Meikkiuutisia seuraan aika tiiviisti ja niitä ostan melkein joka sesonki, mutta hajuvedet jäävät vähemmälle huomiolle, vaikka niistä suuresti pidänkin (antakaa anteeksi, jos kuljette kanssani samalla hissillä).

Suomessa tilastojen mukaan käytetään viidenneksi vähiten kosmetiikkaa, mikä tuntuu aika erikoiselta. Ehkä suomalaiset eivät ole vielä tajunneet, mitä kaikkea he tarvitsevatkaan.

Nyt kun olen päässyt luennoimisen makuun, voisin tasapainon vuoksi seuraavaksi esitellä lempituotteitani ja niiden kautta itseni.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...